Sa cumpar un Volkswagen Phaeton?
Un Volkswagen mare, lat, impozant, cu alura agresiva, vazut ici-colo! Ce Volkswagen o mai fi si asta? Asta se intreaba, contrariati, cei mai multi atunci cand observa un Phaeton pe strazi.
(Credit: https://www.conceptcarz.com/highRes/18319/volkswagen-phaeton.aspx)
De fapt, cunoscatorii si cei din industria auto stiu ca Phaeton nu este altceva decat un alt Bentley, mai discret, camuflat sub sigla VW, la jumatate de pret! De fapt, multi cred ca Piech a construit Phaeton-ul doar aducand anumite modificari Bentley-ului Flying Spur (caroserie, design bord).
Fabrica de sticla
Pentru a demara productia a acestui model exclusivist, opulent, Volkswagen a construit chiar o fabrica dedicata, Fabrica de sticla din Dresda (Gläserne Manufaktur). Volkswagen Phaeton, la fel ca si limuzinele Bentley, a fost construit in mare parte manual. Pana in 2016 (cand a incetat productia acestui model) in Fabrica de sticla n-au fost construite decat Volkswagen Phaeton iar, pana in 2006, Bentley Continental Flying Spur.
Motivul devalorizarii
Daca Phaeton, nava amiral a lui Volkswagen, a fost construit cu asemenea eforturi si cu atat de multa grija de ce a ajuns sa fie atat de subevaluat? Sigla VW a contat cel mai mult! Din pacate, ambitia lui Piech de a lansa un asemenea model exclusivist sub sigla VW i-a pecetluit soarta. Sora sa mult mai celebra, Bentley Continental Spur, a avut o soarta mult mai buna, chiar daca, in linii mari, cele doua modele au fost foarte asemanatoare. La ambele modele gasesti acelasi sasiu, confort la superlativ: crom, piele, mahon, antifonare de top (geamuri duble), perne de aer, spatiu generos la interior, cel mai performant sistem de climatizare, fotolii confortabile (masaj, comenzi multiple), dotari de top, sistem audio 190 W-1000W.
Siglele VW montate pe grila si portbagajul Phaeton-ului au contat enorm, si nu in bine.
Un alt motiv este faptul ca Phaeton este o limuzina si costurile intretinerii acestor masini de lux este unul ridicat. Multe asemenea masini de lux ajung la preturi subevaluate dupa cativa ani, inclusiv Mercedes-ul S class care poate fi cumparat si cu 5-6000 de euro.
Cumparare Volkswagen Phaeton
Cu toate ca astazi pot fi gasite modele Phaeton si la doar cateva mii de euro (fata de aprox. 70.000-120.000 euro pret de achizitie) lucrurile nu stau deloc asa cum ar parea la prima vedere. Phaeton-ul, in ciuda pretului oarecum scazut de achizitie, nu este nici astazi o masina pentru un buget redus. Nu uitati ca Phaeton, in ciuda siglei, nu are o mare legatura cu ceea ce inseamna masinile VW normale. Repet: acest model este, in mare parte, un alt Bentley camuflat, mai accesibil.
Inainte de a cumpara un asemenea model de lux ar trebui sa aveti in vedere patru puncte principale.
1. Consumul
Pe VW Phaeton, o limuzina masiva, de peste doua tone, au fost montate numai motoare mari, in V, peste 3000 cm. Cel mai economic motor a fost cel de 3000 cm, diesel. Consumul nu este unul mic - al meu (cel mai mic "benzinar", un V6 3.2) "scoate" un 9-12 % extraurban (pe pilot automat, pana in 130 km/h) si un 12-14 % urban. Daca "bag piciorul in ea" tasneste ca racheta dar pe indicatorul de consum este afisat imediat 99+. No limits, cum s-ar zice! 😃
2. Impozitul
Fiind vorba de motoare mari impozitul anual pleaca de la aproximativ 2000 lei/an (3000 cm) ajungand la aproximativ 9000 lei/an pentru motorul de 6000 cm (W12). Pentru al meu platesc 4800 lei/an (adica inca 1000 de euro anual, fara asigurare!). De luat in calcul!
3. Intretinerea
Poate ca pe primul loc trebuia sa trec intretinerea care poate fi foarte costisitoare. Phaeton are multe module electronice, o gramada de senzori, zeci de motorase, perne de aer, sisteme complexe optice, de climatizare si de deschidere a portbagajului, cutii automate destul de sensibile si altele asemenea care pot creste alarmant costurile de intretinere. Cele mai multe modele Phaeton care intra in tara sunt modele mai ieftine, cu multi km si cu destul de multe probleme. Daca doriti sa cumparati un asemenea model pretentios incercati ca, la cumparare, sa va ajute cineva care cunoaste Phaeton-ul.
4. Depanarea
Modelul asta este unul destul de rar - in 14 ani s-au fabricat numai 85.000 de exemplare, raspandite pe tot globul, un numar mai mare aflandu-se in China. In unele orase europene poate exista un singur Phaeton, in altele cateva sau chiar niciunul. Nu veti gasi prea multi mecanici care sa "se bage" la ea. Multi va vor refuza din cauza faptului ca este o masina complexa, mai rara, depanarea putand fi dificila.
Veti gasi mecanici in service-uri care nici macar n-au auzit de acest model. Eu am patit-o chiar la o reprezentanta din Olanda (o dusesem la o revizie imediat dupa ce-am cumparat-o) in care nici un mecanic (s-au strans vreo cinci sa o vada) nu mai vazuse un asemenea model. Au refuzat s-o bage la revizie spunandu-mi ca n-au nimic pentru ea in reprezentanta (manuale, soft ...).
Ganditi-va ca numai pentru a schimba o roata trebuie sa o bagi in modul "Jack Mode" (apesi concomitent timp de 5 secunde doua butoane aflate pe consola din spatele schimbatorului). Dupa ce ai schimbat roata repeti aceeasi procedura ca sa revina la normal (pernele de aer). Anumite operatiuni de depanare pot fi chiar un cosmar. Softul care controleaza diversele module electronice, ceasuri digitale, motorase ... este unul destul de complex. Are doua baterii controlate de doua module electronice - desfacerea bornelor bateriilor trebuie facuta intr-o anumita ordine, urmand anumiti pasi. Desfacerea stergatoarelor se poate face numai dupa ce activezi o comanda din meniul masinii.
Vestile rele nu se opresc aici. Va ganditi ca o duceti la reprezentanta VW undeva in Ro si se rezolva, nu? Gresit! Si cei de la reprezentantele romanesti fug de Phaeton! Fiind o masina rara, mult mai complexa, initial au existat reprezentante VW certificate Phaeton. Priviti mai jos cum arata o brosura de service pentru Phaeton in mai 2009.
Acum e haos! Abandon total! Pe a mea au tinut-o trei zile in reprezentanta apoi m-a sunat un sef de acolo si mi-a spus ca nu o pot rezolva (o problema electronica generata de un scurt ascuns) si sa vin sa o iau, ca nu ma costa nimic nici macar constatarea. Un alt Phaeton a fost tinut degeaba doua luni la aceeasi reprezentanta - avea o problema pentru care trebuia scos bordul si cei de la reprezentanta n-au vrut sa se bage. Remedierea presupunea foarte multe ore de manopera si nu puteau justifica o asemenea factura.
Tot la o reprezentanta mi-au cerut 8.600 de lei ca sa-mi inlocuiasca alternatorul (cu racire pe apa). Poftim? Au lasat la 5.600 lei pana la urma.
Sfat: nu subestimati cele de mai sus, gandidu-va ca o s-o scoateti la capat in vreun fel. O veti scoate (probabil!) la capat dar numai cu multi bani si multa bataie de cap. Nu e o masina pentru service-ul din cartier, nu va lasati pacaliti de emblema aia VW de pe grila! Reparatia acestei limuzine poate fi atat de costisitoare incat, in cazul unor anumite defectiuni, devine mai avantajos s-o vinzi imediat sau s-o dezmembrezi. De cand am cumparat-o (3 ani) am mai platit inca o data vreo 70% din pretul ei (fara a socoti combustibilul consumat). De fapt, cu banii pe care i-am cheltuit cu masina asta pana acum (cumparare, piese, manopera, impozit, asigurare, consum) imi mai luam inca un Mercedes de 5-6 ani. Mi-am luat de mult gandul ca o sa-mi mai scot vreodata banii bagati in ea.
Daca sunteti mecanic atunci aveti un mare avantaj si o sa scapati mai usor caci manopera costa destul de mult la masina asta.
Phaeton-ul, in ciuda pretului de achizitie subevaluat, ramane la baza o limuzina deci costurile acestei masini raman destul de mari. Nu uitati acest aspect! Nu este un model indicat pentru cineva econom.
Acest elvetian a bagat intr-un Phaeton 2005 W12 peste 25.000 de euro in reparatii, in numai patru ani. La fel ca multi altii, acesta a subestimat grav masina, nu a luat deloc in calcul preturile de intretinere ale unei asemenea limuzine si a platit scump! Probabil ca sigla aia VW l-a pacalit si pe el 😁!
Puncte slabe
Daca doriti sa cumparati un Phaeton ar trebui sa fiti atent la urmatoarele:
- functionarea corecta a navigatiei;
- deschiderea portbagajului din butoanele cheii, din butonul de pe usa soferului sau apasand senzorul siglei VW si inchiderea acestuia din buton;
- verificati cat mai atent electronica: bord, CD/NAV, geamuri electrice, trapa, faruri/stopuri, senzori parcare ...;
- verificati sistemul audio (volum si bass la maximum);
- verificati cutia fiind atent la cat de usor comuta intre trepte (n-ar trebui sa simtiti smucituri, zgomote ...);
- verificati functionarea pernelelor de aer in cele doua moduri: reglaj inaltime si reglaj duritate (comfort/sport);
- verificati instalatia de climatizare;
- rugina sub bandourile usilor.
Acestea pot fi, in mare, problemele la care ar trebui sa fiti atenti. Din cauza complexitatii Phaeton-ul poate avea multe defecte ascunse, majoritatea pe partea electrica/electronica.
Phaeton e o masina stricacioasa?
Parerea asta gresita s-a raspandit deoarece multe nu au fost intretinute corect si au tot felul de probleme ramase nerezolvate (multe alte modele de lux sau sport sunt in aceasta situatie in Ro). La o prima vedere aceste mici defectiuni nu sunt deranjante masina functionand chiar si cu acestea, insa, in timp, aceste probleme nerezolvate cauzeaza in timp alte defecte si tot asa, un lant care poate duce intr-un final la probleme mai grave. De multe ori proprietarii nu le pot intretine asa cum ar trebui (sau nu mai vor), preturile reparatiilor si al manoperei depasind cu mult asteptarile necunoscatorilor ( o perna originala 10.000 lei, o planetara originala peste 3000 lei, modulele electronice si senzorii pot insuma mii de euro).
Softul Phaeton-ului are foarte multe interdependente, e foarte complex. Electronica masinii (calculatoare, module, releuri, senzori, ECU, motorase ...) poate fi foarte costisitoare. De aici si critica celor mai multi ca Phaeton-ul are tot felul de probleme pe partea de electronica. Problema deriva din faptul ca acestea sunt destul de scumpe, unele defecte sunt greu de diagnosticat si nu sunt inlocuite la timp.
La modelul facelift (dupa 2011) reparatia partii frontale poate "sari" de 10.000 lei, fara radiator). Cele mai multe dintre masinile Phaeton astazi, in Romania, sunt in aceasta situatie. Nu sunt mai stricacioase decat alte limuzine, ci doar permanent "carpite", prost intretinute, se "trage" de ele pana la epuizare totala. Cumparati un Bentley cu peste 300.000 de km, slab intretinut, si veti vedea ca veti intampina aceleasi probleme.
O limuzina buna Phaeton, cu putini km, costa destul de mult. Putini sunt dispusi sa plateasca pe o limuzina de 10-15 ani in jur de 10.000-15.000 euro dar asta-i pretul corect la o asemenea masina. Modelul dupa 2011 (facelift) poate "sari" de 15.000-20.000 euro daca are putini km si dotari extra.
VOLKSWAGEN PHAETON 2013 - 95.000 KM
(cel mai mic pret la TD pana in 100.000 km, basic, fara dotari suplimentare)
Numarul de kilometri si dotarile suplimentare (Individual, modelul lung, 4 locuri, bord imbracat in piele, sistem Dynaudio, parasolar geamuri spate, jante de top sau Bentley, monitoare pasageri spate, minibar, keyless ...) se reflecta foarte mult in pret la acest model.
Nu! Phaeton nu este o masina stricacioasa, ba dimpotriva, foarte rezistenta daca este in stare buna!
De ce am cumparat o asemenea masina?
Dintr-o intamplare! Cautam sa cumpar un S class. Am plecat in Olanda dupa unul gasit si am gasit o gramada de probleme la masina (si estetice si mecanice) pe care olandezul le cam "omisese" in fotografii si la telefon (bara fata fisurata, luneta crapata, pielea de pe scaunul soferului crapata si reparata urat, senzorii de pa bara spate defecti, limp mode ...). Am plecat din Rotterdam si m-am dus la un prieten olandez in Eindhoven. Din vorba in vorba imi spune ca un prieten are un Phaeton de vanzare pe care l-a cumparat de nou. Am devenit imediat atent pentru ca stiam ca Phaeton e o copie Bentley. Cand am mai auzit si ca e primul proprietar am decis sa merg sa o vad.
Trebuie sa specific si faptul ca eu stiam de Phaeton chiar de prin 2005 (ma ocup de masini de foarte mult timp, am detinut foarte multe marci auto), o vazusem prezentata la diverse saloane, insa, cunoscandu-i pretul enorm, nu imi faceam prea mari iluzii.
Proprietarul a fost corect, mi-a aratat o factura recenta cu peste 3000 de euro reparatii pentru cateva defecte (vreo 1500 erau senzori) si mi-a spus ca nu-i merge un stergator (partea dreapta) si ca nu are un capacel de la stergatorul de far de pe bara, tot din dreapta. Restul era destul de ok, functional. Am verificat-o vizual interior/exterior, seriile motor/sasiu, am facut un test drive vreo 200 km, am "forjat-o grav", am dus-o pana la 200 km/h si m-am hotarat! Masina m-a castigat rapid pentru ca modul in care ruleaza si cum te simti la volanul unei asemenea masini e greu de descris. Pur si simplu te simti ca intr-un tanc silentios, puternic, dar foarte luxos. Ne-am inteles repede la pret si am plecat cu ea. Olandezul o vindea deoarece isi luase deja un Mercedes S63 nou (o bijuterie culoarea alb).
Asa am ajuns sa cumpar Phaeton. Daca am o parere de rau e ca nu am cumparat unul cu motor V8 dar asta e! E in regula si asa!
Concluzie
In aceasta postare am incercat sa fiu cat mai obiectiv prezentand si partile pozitive si pe cele negative ale acestui model VW.
Mai detin si alte marci auto, printre care si un Mercedes asa ca pot face destul de obiectiv obiectiv comparatiile. Comparatia Phaeton-ului cu Bentley (stil de condus, silentiozitate, lux interior, dotari, masivitate) sora sa, este cea mai aproape de adevar.
Cu toate ca te infige in scaun cand o accelerezi Phaeton-ul ramane o limuzina silentioasa, ultraconfortabila, grea, nu o masina sport. Sa nu uitam ca vorbim de o limuzina de peste 2.3 tone! Daca Piech ar fi dorit sa fie doar o masina rapida era simplu caci o facea tot din aluminiu asa cum a facut si A8-ul. Dar nu asta a dorit pentru proiectul sau personal, cea mai buna masina din lume, nava amiral VW!
Daca doriti o masina foarte confortabila, luxoasa, puternica, sigura, spatioasa, impozanta, va puteti cumpara linistit o limuzina Phaeton - practic, un Bentley la jumatate de pret! Nu e cu absolut nimic mai slaba calitativ, amandoua au fost create de VW aproape la fel. Avantaj la Bentley este faptul ca ofera un alt statut, avantaj la Phaeton e ca are un pret mai accesibil, se gasesc mai multe piese second (sunt mai multe dezmembrate), are motoare putin mai mici (impozit, consum) si se poate depana, totusi, un pic mai usor.
Phaeton este limuzina in care nu simti gropi, nu auzi nimic, totul e silentios, spatios, luxos, confortabil, bordul si consola pline de luminite, butoane, comenzi, pedala de acceleratie raspunde instant bagandu-te cu spatele in scaun. Senzatia la condus este inconfundabila - as sti ca sunt intr-un Phaeton si legat la ochi. Un minus in condus este faptul ca ia virajele mai greu fiind grea (foarte grea), lata si lunga dar modul Sport poate ajuta in curbe. Din cauza marimii si a greutatii nu e o masina in care sa faci drift-uri. 😄 Apropo de modul Sport, condusul in acest mod ofera senzatii interesante pentru un tanc: cutia schimba foarte lung, tobele parca-si schimba sunetul intr-un huruit sport, dinamic. Daca ii cobori garda la sol (reglaj inaltime perne) simti ca se lipeste de sosea, devine mai rigida, iti confera oarecum si senzatia de masina sportiva. De multe ori "o bag" pe Sport pentru senzatia de adrenalina pe care o ofera.
Daca vreti si mai multa adrenalina cumparati un W12 si anulati limitatorul de viteza. Obtineti peste 300 km/h si atingeti suta in 5.5 secunde. Daca doriti si mai mult luati-va un Bentley GT! 😁
Ca o curiozitate interesant este si faptul ca Phaeton-ul este si singura masina din lume care a fost dotata cu dezumificator (pentru impiedicarea aburirii geamurilor duble).
In incheiere nu va ascund faptul ca trebuie sa aveti curaj sa cumparati un asemenea model rar, tinand cont de probleme pe care le-ati putea avea. E posibil sa bagati bani in ea pe care nu-i veti mai scoate niciodata. Eu o mai pastrez inca din pasiune, nu din ratiune 😁!
Nu pierdeti din vedere nici faptul ca acest model a iesit deja din productie in 2016!
Daca doriti sa cumparati vreuna, nu cumparati una foarte ieftina caci s-ar putea sa regretati! Cautati una cu cat mai putini km si, eventual, incercati sa gasiti un cunoscator de Phaeton care sa va ajute la cumparare (macar cu sfaturile corecte). Gasiti grupuri de proprietari de Phaeton pe net, pe FB.
Comentarii
Trimiteți un comentariu