Cum a aparut limuzina Phaeton si concurenta cu Mercedes S
Volkswagen inseamna "masina poporului". Masini mai accesibile publicului larg, destul de versatile, forme mai banale, optiuni mai limitate, calitate acceptabila. In conditiile acestea cum poate fi explicata aparitia unei limuzine masive care a avut un pret de peste 100.000 de euro? Cum poate fi explicata o asemenea decizie neobisnuita?
Motivul acestei decizii a aparut in 1997 cand Mercedes, prin demararea modelului A (1997), a atacat segmentul pe care-l ocupa VW Golf. Raspunsul lui VW, prin Ferdinand Piech, nu s-a lasat prea mult asteptat. Ambitiosul austriac a decis rapid contraatacul prin proiectarea unei limuzine VW cu care sa atace segmentul pe care trona linistit Mercedes S.
Segmentul pe care-l ocupa Mercedes S nu era acoperit de Volkswagen. Bentley ocupa un alt segment (cel exclusivist, opulent) iar Audi A8 acoperea piata sedanurilor agresive, mai sport (competitia acestuia era cu BMW 7).
Trebuie spus ca Ferdinand Piech (nepotul lui Ferdinand Porsche) era un inginer foarte ambitios si perfectionist. De numele sau fusesera legate multe modele de masini celebre printre care Bugatti Veyron/Chiron, Audi Quatro, Porsche 917. Sub conducerea sa si Porsche ajunge in 2012 tot sub umbrela Volkswagen. Era cunoscut faptul ca acestuia nu-i placeau jumatatile de masura si dorea performanta si calitate la superlativ in tot ceea ce proiecta.
Piech a inceput lucrul la proiectul Phaeton. Cum a procedat? N-a fost chiar atat de greu din moment ce VW detinea o gramada de marci auto. A luat ce avea mai performant din ograda proprie VW, un Bentley Continental Spur si pe sasiul acestuia a construit o alta caroserie mare, cea a limuzinei Phaeton. Asa a aparut Phaeton-ul, copia Bentley. De fapt, cei mai multi stiu deja astazi ca Phaeton-ul este un alt Bentley camuflat sub sigla VW. Diferentele dintre cele doua sunt destul de mici daca le dai caroseriile jos - practic nu mai stii care una si care-i cealalta. Volkswagen Phaeton, Bentley Continental GT, Bentley Continental Flying Spur (2005) au fost construite pe acelasi sasiu D1.
O paranteza! Multi necunoscatori tind sa compare Phaeton cu Audi A8! Am spus-o in multe randuri: n-au nicio legatura chiar daca seamana ele putin! "Seamana, dar nu rasare!", cum spune vorba! Phaeton e construit manual, are sasiu Bentley, e mult mai grea (Audi are caroserie aluminiu), atentia la detalii si calitatea sunt superioare ... Nu sunt din aceeasi categorie! Una e limuzina cealalta ocupa segmentul mai sportiv! Accentul la Phaeton se pune pe confort, lux, silentiozitate la Audi pe elementul sport. Nu sunt din aceeasi gama! E ca si cum am compara Phaeton cu BMW seria 7! Astfel de comparatii aiurea s-au mai facut dar nu isi au rostul. Daca Piech ar fi vrut s-o construiasca pentru viteza, sportivitate, i-ar fi facut caroseria de aluminiu si n-ar mai fi cantarit peste 2 tone. Dar nu asta s-a dorit, ci confort la superlativ!
Sunt sigur ca in proiectarea Phaeton-ului VW s-a tinut cont de faptul ca in piata exclusivista exista deja Bentley iar in cea sportiva Audi. Phaeton-ul trebuia construit in asa fel incat sa nu interfereze cu cele doua piete, sa nu creeze probleme de concurenta chiar in interiorul firmei. Deci, nici elemente prea opulente (cu un calandru gen Bentley) nici linii prea agresive, sportive. Trebuia sa fie ceva "intre" sau "altfel"! Asa a iesit Phaeton-ul, o limuzina grea, eleganta, luxoasa, confortabila, puternica dar ceva mai discreta. Piech a descris-o ca fiind o limuzina corporatista.
Piech n-a pierdut prea mult timpul si in septembrie 1999 a fost deja prezentat publicului Phaeton Concept D, un hatchback luxos de aproape 5 metri.
Dar acela n-a fost decat un concept indraznet, forma finala fiind cea a unui sedan masiv. Limuzina care avea sa intre in productie a fost prezentata in 2002. Modelul avea sa fie fabricat intr-o fabrica de sticla din Dresda special construita de VW pentru Phaeton.
Piech a construit Phaeton ca pe o limuzina corporatista, luxoasa si sofisticata - dar nu opulenta - care trebuia sa se miste din punctul A in punctul B extrem de confortabil, silentios, indeosebi pe autostrazile germane.
Revenind la telul pe care si l-a propus Piech. A reusit Phaeton-ul sa strice apele Mercedes-ului S? Hmmm ... partial! De ce numai partial? Problema numarul 1 a fost sigla VW! Phaeton-ul nu trebuia sa aiba aceasta sigla pe grila. Pur si simplu! Probabil ca ar fi fost mult mai bine daca VW ar fi construit marca Phaeton, nu modelul. Sa nu uitam ca sub caroseria Phaeton-ului exista un alt Bentley! Ar mai fi de adaugat un alt aspect care tine de design: grila subdimensionata pentru o masina de asemenea marime.
Cand vezi un Phaeton pe strada stii ca este altceva, iti atrage privirea prin masivitate si liniile deosebite dar nu te-ai gandi ca este un Bentley camuflat, ca e construita manual, ca are peste 2 tone, ca interiorul ultraconfortabil este construit din mahon, piele si crom sau ca modelul ala a costat peste 100.000 de euro. Nu, din motivele pe care le-am descris mai sus!
Phaeton, chiar daca n-a reusit surclasarea Mercedes-ului S in vanzari ramane o bijuterie tehnologica. Piech a adaugat in portofoliul sau inca un model care va ramane in istorie. Parerea mea, ca proprietar de Phaeton si de Mercedes (si Audi) este ca cele doua modele auto nu sunt chiar in aceeasi categorie, Phaeton fiind o copie Bentley lucrata manual, deci mai multa grija la detalii, mai multa calitate. Mai corecta ar fi fost o comparatie Phaeton-Bentley. Despre aceasta comparatie, destul de complexa si interesanta, intr-o postare viitoare!
surse foto: wikipedia
Comentarii
Trimiteți un comentariu